انتشار دستورالعمل جدید انجمن دیابت آمریکا برای فعالیت بدنی همه ی افراد مبتلا به دیابت

3 نوامبر 2016- انجمن دیابت آمریکا(ADA) توصیه‌های جدیدی را برای بهبود تناسب اندام و کیفیت زندگی همه‌ی افراد آمریکایی مبتلا به دیابت از جمله مبتلایان به دیابت نوع 1، دیابت نوع 2، دیابت بارداری و پیش دیابت منتشر نمود.

فقدان فعالیت بدنی می تواند اثرات نامطلوبی بر بیماری قلبی، چاقی و دیابت برجا ‌گذارد. فعالیت بدنی می‌تواند از فرد در برابر این بیماریها به میزان 20 درصد محافظت کند.

 در این دستورالعمل جدید که در مجله‌ی Diabetes Careمنتشر شده است، انجام فعالیت‌های بدنی متوسط تا شدید در طول روز و همچنین ورزش‌های سبک برای وقفه در زمان نشستن طولانی مدت توصیه شده است. به گزارش این سازمان، یک فرد متوسط آمریکایی در ساعات بیداری 65 درصد از کل روز را به حالت نشسته و بی تحرک سپری می‌کند که تقریباً برابر با 9 تا 10 ساعت در روزاست.

تحقیقات نشان داده است نشستن طولانی مدت دارای اثرات منفی بر متابولیسم گلوکز است، با این حال ایجاد وقفه در زمانهای طولانی نشستن، با انجام فعالیت های سبک می‌تواند بطور چشمگیری در کاهش غلظت گلوکز و انسولین در خون موثر باشد.

بر اساس توصیه‌ی جدید سازمان ADA، انجام فعالیت‌های سبک مانند پیاده روی، کشش پاها و کشش دستها تا بالای سر، هر 30 دقیقه یکبار در طول زمانهای نشستن طولانی- به جای هر 90 دقیقه یکبار که در دستورالعمل قبلی توصیه شده بود- می‌تواند از تأثیرات بی تحرکی طولانی مدت بکاهد.

 این میزان تحرک بدنی باید به تمرینات ورزش منظم وساختارمند که جزئیات آن در دستورالعمل اخیر همراه با توصیه‌هایی برای مدیریت قندخون بر اساس نوع و زمان فعالیت آمده است، افزوده شود.

در این دستورالعمل برای افراد مسن که 65 سال و بیشتر سن دارند، آمده است: این افراد باید فعالیت‌های تعادلی را همراه با فعالیت‌هایی که هماهنگی عصب و عضله‌ی آنها را تقویت می‌کند، حداقل برای دو روز در هفته انجام دهند. در این دستورالعمل همچنین آمده است از پزشکان انتظار می‌رود با استفاده از برخی استراتژیهای تغییر دهنده‌ی رفتارها و شیوه‌ی زندگی در طول زمان مشاوره با بیماران، برنامه‌های فعالیت بدنی را ترویج داده و بیماران را به داشتن فعالیت فیزیکی  کافی برای حفظ سلامتی خود تشویق کنند.

 دستورالعمل جدید فعالیت بدنی انجمن دیابت آمریکا، شبیه به دستورالعمل جدید انجمن پزشکی بریتانیا است که 150 دقیقه فعالیت بدنی متوسط را در طول هفته توصیه می کند. این فعالیت متوسط بدنی باید با تمرینات ورزشی تقویت کننده‌ی عضلات ترکیب شود و فرد نباید بیش از دو روز متوالی را در هفته بدون انجام تمرینات ورزشی سپری کند.

تنها تفاوت بخشنامه‌ی انجمن دیابت آمریکا با دستورالعمل انجمن بریتانیا، انجام تمرینات ورزشی سبک کوتاه مدت برای ایجاد وقفه در زمانهای طولانی نشستن است.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/ada-releases-new-wide-ranging-diabetes-physical-activity-guidelines-for-americans-93725257.html